Fitness Šik | Chcete konečně zhubnout do plavek? Vsaďte na dělenou stravu
16878
post-template-default,single,single-post,postid-16878,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive

Chcete konečně zhubnout do plavek? Vsaďte na dělenou stravu

Chcete konečně zhubnout do plavek? Vsaďte na dělenou stravu

Karanténa, zákaz vycházení, práce z domova – koronavirová krize zasáhla do života všech. A podle průzkumů se podepsala na naší kondici, nedostatek pohybu, nervozita a nuda zaháněné jídlem mají za následek několik kilo navíc. Léto už je za dveřmi, a tak je čas začít hubnout do plavek. Cvičení pomůže vybudovat svaly, zpevnit postavu i zhubnout, ale chcete-li dosáhnout výsledků rychle, podpořte ho správnou stravou. Trenérka Hanka Škarabela, jejíž postavu jí může každý jen závidět, má pro vás tip – dělenou stravu.

Dělená strava není ani tak dieta, jako spíš životní styl. Její princip spočívá v dělení potravin do určitých skupin, které je podle zastánců tohoto směru lepší jíst odděleně, protože každá skupina potřebuje v těle odlišné podmínky. Pokud se skupiny smíchají, je tělo zbytečně zatíženo trávením a nezbývá mu energie na další důležité procesy, třeba na to vytoužené hubnutí. Základní skupiny potravin existují dvě – sacharidy a bílkoviny. A kromě toho existuje ještě skupina neutrálních potravin, jejichž kombinování s ostatními nevadí.

“Nejde o žádný typ drastické diety, naopak o velmi zdravý způsob stravování, protože nezatěžuje organismus a člověku, který jej dodržuje, dodá všechny potřebné živiny. Člověk může jíst kolik chce, nehlídá gramáž, zrychlí se mu metabolizmus. Nejlepší je, když se dělená strava drží po dnech. Jeden den je bílkovinový, druhý sacharidový,” vysvětluje trenérka z Fitness Šik.

Jeden den maso, druhý přílohy
Do skupiny bílkovin patří maso a výrobky z něj, zejména maso hovězí, telecí a skopové, vepřovému je lepší se vyhnout. Do jídelníčku je rozhodně vhodné zahrnout i drůbež, neuzené ryby a plody moře. Povoleny jsou téměř všechny úpravy masa kromě smažení, protože strouhanka patří do sacharidové skupiny potravin. Kromě masa sem spadají ještě mléčné výrobky, jako jsou jogurty a sýry, produkty ze sóji a vejce. Taky sem lze zařadit některé druhy ovoce, zejména citrusy a kyselejší druhy, jako jablka a hrušky, meruňky, broskve a třešně.

Sacharidová skupina je podobně rozsáhlá – patří sem obilí a výrobky z něj. Pokud toužíte zhubnout, zapomeňte ovšem na mouku bílou a vyberte si výrobky z celozrnné. Jíst můžete i sušenou kukuřici nebo neloupanou rýži, bulgur, jáhly, kuskus. Kromě obilí je je možné v sacharidový den jíst brambory, kapustu a kukuřici a také všechny druhy luštěnin. Z ovoce jsou povoleny banány, sladká jablka a hrušky, hrozny. Sušené ovoce je povolené, včetně fíků a datlí.

Hubnutí si zrychlete
“Hubnutí pomocí dělené stravy nemusí trvat dlouho, když do jídelníčku zařadíte hlavně zdravé potraviny. Místo rohlíku si dáte knackebrot, nebudete jíst smažené, ale dušené, vsadíte na celozrnné potraviny bohaté na vlákninu, budete jíst hodně zeleniny, luštěnin, racio potravin a podobně,”

Univerzální potraviny je možné jíst s oběma skupinami. Patří sem hlavně tuky (při hubnutí volíme ty zdravé), tučnější sýry a zakysané mléčné výrobky. Samozřejmostí pak jsou všechny druhy zeleniny, které nebyly uvedeny výše, poté ořechy, koření a bylinky, houby, droždí, výhonky a klíčky. Pít se musí, hlavně vodu bez bublinek, zelené a bylinné čaje, dobrá je káva pře tréninkem na povzbuzení. Úplně vynechte alkohol, protože ohsahuje hodně cukrů.

Bez pohybu to nepůjde
Ke každé dietě je potřeba pohyb, jinak nezhubnete. Když je příjem energie, musí být i její výdej. Každý den je třeba trochu se hýbat, chodit na procházky a podobně, 2-3 krát týdně je dobré zařadit trénink. “Nejúčinnější je kombinace posilování s kardiem, ale když to někoho nebaví, je lepší, ať dělá něco, co ho baví, například aerobik, jumping, spinning, i když to není tak účinné,” radí Hanka z Fitness Šik.

Hubnutí s dělenou stravou není tak rychlé, jako když budete držet drastické diety. “Člověk si ale musí říci, že co jde pomalu, je trvanlivější,” radí Hanka, která určitě doporučuje cvičit pod dohledem trenéra, jenž zvolí ten nejlepší pohyb pro daného klienta. Dobrý trenér pomůže se stravou, sestavením jídelníčku, bude vás během tréninku motivovat a pomůže rychleji uvolňovat endorfiny. Se zdravím pocitem z pohybu nebudete tolik myslet na váhu a dietu.



VSTUPNÍ DIAGNOSTIKA POHYBOVÉHO APARÁTU ZCELA ZDARMA!